Salesforce och Microsoft är sedan länge konkurrenter inom programvara för kundvård och även inom collaboration-området. Nu ska de slåss på ännu ett område, nämligen program för bildpresentationer.

Läs mer: Salesforce-chefen: "Vi växer enormt i Sverige"

Salesforce vapen här är Quip som de förvärvade 2016 för 582 miljoner dollar. Den här verksamheten erbjuder redan till exempel kalkylark, men nu i veckan har de breddat portföljen till att också innefatta bildpresentationer. Det här skriver nyhetskanalen CNBC.

Den här mjukvaran ska både vara tillgänglig för gratisanvändare och för betalande företagskunder.

– Det är vårt mål med Quip att i stort sett varje person på i stort sett alla företag i världen ska få sitt jobb gjort, säger Kevin Gibbs som är grundare av Quip i en intervju med CNBC.

Gibbs säger vidare att de började arbeta med den här nya produkten, som går under namnet Quip Slides, redan för ett och ett halvt år sedan, efter önskemål från kunder. Nu är den mogen att släppas ut på marknaden.

Läs mer: Watson och Einstein blir kompisar när IBM och Salesforce samarbetar

Quip Slides ska låta användare svara på undersökningar inne i presentationer, kommunicera och visa diagram över aktuella data från Salesforces molnbaserade säljverktyg och Quips kalkylblad.

Filer som lagras i Box eller Dropbox ska kunna bäddas in i bilderna.

Återstår att se hur många användare Salesforce lyckas locka över med Quip Slides. Lanseringen visar hur som helst att Salesforce blir allt mer intresserade av att utmana Microsoft när det gäller produktivitetsprogrammen.