Två år efter konkurrenten Salesforce släpper Microsoft nu AI-funktioner för sitt crm-system Dynamics 365.
De nya applikationerna ska ge bättre insikter genom att kombinera data med avancerad AI-funktionalitet, skriver Microsoft i ett blogginlägg.
De tre första AI-applikationerna handlar om försäljning, kundtjänst och marknadsanalys.
Dynamics 365 AI for Sales ska prioritera de viktigaste affärerna för säljare och ge insikter som leder till snabbare beslut.
Läs också: Ska du koppla upp ditt hem? Det tar bara minuter innan hackarna hittar dig
Dynamics 365 AI for Customer Service kombinerar AI med språkteknik för att ge kundtjänstmedarbetare smartare tillgång till kunddata och låta dem använda bottar för att hantera enklare frågor.
Dynamics 365 AI for Market Insights ska hjälpa marknads- och sociala medier-avdelningar tillgång till analyser som gör att det går snabbare att svara upp mot kundernas behov.
Den här typen av applikationer lanserade marknadsledaren Salesforce med sin Einstein redan 2016, så Microsofts nya giv bör ses som ett svar på detta. Marknaden hårdnade desutom ytterligare i somras när SAP gav sig in i crm-striden med nya produkten C/4HANA.
Microsoft Dynamics 365 AI släpps den 1 oktober.