Version 71 av Googles webbläsare Chrome släpps i december. Och efter förra årets tämligen misslyckade försök att stoppa dåliga annonser tar Google i med hårdhandskarna den här gången. Chrome 71 kommer helt enkelt att stoppa samtliga annonser på en sajt som visar en enda dålig annons. Sajten har 30 dagar på sig att ta bort den kränkande annonsen annars tänker Google blockera alla, även helt normala, annonser. Google tar sig de facto rätten att strypa sajtens annonsintäkter, skriver The Verge.

Vad som menas med en kränkande och dålig annons råder det delade meningar om, och det är ett ganska vitt begrepp. Google menar att de främsta kriterierna för att en annons ska klassas som dålig är att annonsen genererar falska systemmeddelanden, omdirigerar användaren automatiskt eller försöker stjäla personlig information.

Det är inte första gången Google försöker ge sig på kränkande annonser: så sent som i somras, med Chrome 68, införde Google en funktion för att stoppa sajter från att öppna nya flikar eller fönster. Användarna av Chrome 71 kan slå av den nya funktionen, men det troliga är att få kommer göra det. Detta initiativ kan ses som ett positivt steg framåt för att stoppa dåliga annonser, men det påminner även om vilken makt Google har över innehållet på nätet, skriver The Verge.

The Register fyller i att Google årligen tjänar nästan 100 miljarder dollar bara på online-annonser, och att det förmodligen gör dem själva liten skada om de blockerar annonser på detta sätt, och det är inte troligt att så dåliga annonserna kommer från Googles egna annonsnätverk, Google Display.

Läs också:

Med Googles nya Recaptcha-version slipper du bevisa att du inte är en robot

Nu ska Windows 10 få flikar