Så sent som i måndags gick Microsoft ut med en incidentrapport, på Azure-tjänstens statussida, om de problem användarna av Microsofts molntjänster upplevde under 14 timmar den 19 november. Enligt den rapporten hade multifaktor-autentiseringen (MFA) orsakat problem med inloggningen till Azure-tjänsterna, och man identifierade tre grundorsaker till detta, samt presenterade en åtgärdsplan.
Men på tisdagskvällen var problemen tillbaka. Enligt samma statussida hade Microsoft upptäckt nya problem med samma autentiseringssystem: "Med början klockan 14:25 UTC den 27 november, kan kunder som använder multifaktor-autentisering (MFA) uppleva intermittenta problem att logga in på de tjänster som kräver mfa”.
Två och en halv timme senare stod det att läsa på statussidan, något kryptiskt, att Microsofts tekniker, efter att ha löst ett tidigare problem med dns, startade om tjänsten och "observerade en nedgång i felfrekvensen efter omstart”, rapporterar ComputerWorld.
Tisdagen inloggningsproblem drabbade kunder inom samma områden som senast: Nordamerika, Europa och Apac.
Läs också:
Därför strejkade Office 365 – Microsoft publicerar incidentrapport
Äntligen! Nu kan du säkra ditt Microsoft-konto med säkerhetsnyckel