Telekombolaget Ericsson gick idag ut med ett meddelande och tog på sig skulden för gårdagens massiva avbrott i mobilnäten i Storbritannien och Japan och som orsakade att miljontals mobilanvändare tappade kontakten med accessnätet.

Ericsson skriver i sitt uttalande att grundorsaken låg i ett utgånget säkerhetscertifikat som i sin tur gjorde att en viss mjukvara slutade fungera. Ericsson tillade också att den felande mjukvaran har bytts ut. Enligt uttalandet började de havererade mobilnäten att komma upp under torsdagen, men den brittiska mobiloperatören O2 säger att det dröjde till tidigt i morse innan deras när kom upp igen.

Även om mycket av fokus i rapporteringen ligger på brittiska O2 och japanska operatören Softbank, bekräftade Ericsson senare att deras fadäs orsakade avbrott i mobilnäten och andra relaterade problem i elva länder. Japanska Softbank säger att deras avbrott varade i lite över fyra timmar.

Ericssons erkännande pekar på att avbrotten hade kunnat undvikas. Certifikat är till för att säkra äktheten i mjukvaror och stötta olika typer av säkerhetsfunktioner, och har ett utgångsdatum. Att ett certifikat kunde löpa ut tyder på bristande hantering av mjukvaran, skriver The Verge.

Problem på grund av utdaterade certifikat är dock inte unikt för denna händelse. Xbox Live, Azure, Apples App store och Oculus Rift är andra tjänster och företag som råkat ut för samma sak.

Läs också:
Oops! Mjukvaran till Sennheisers headset öppnar datorn för hackare
Sveriges första 5g-nät invigt: ”det här är nationell kritisk infrastruktur”