Nu lägger Google in ännu en växel i en satsning på att få bort störande och irriterande annonser för att, som de uttrycker det, ”bygga en bättre webb för alla, överallt”.

Med start den 9 juli ska Chrome stoppa annonser på sajter i alla länder, världen över, som återkommande visar störande annonser. Det här gäller annonser som bryter mot de ”Better Ads Standards” som utarbetas av branschgruppen ”Coalition for Better Ads” – en grupp som Google varit med att starta. Detta skriver produktchefen för Chrome Ben Galbraith i ett blogginlägg.

Organisationens research baseras på feedback från över 66 000 konsumenter runt om i världen och standarderna identifierar tolv upplevelser som användarna anser är påträngande och som annonsörer, utgivare och teknikleverantörer borde undvika att visa.

”Förra året började Chrome filtrera bort annonser på webbplatser i Nordamerika och Europa som upprepade gånger bryter mot branschstandarder och fortsätter visa påträngande och irriterande annonser”, skriver Galbraith. ”Vidare har våra egna reklamplattformar slutat sälja de typer av annonser som bryter mot dessa standarder och genererar klagomål från Chrome-användare”, fortsätter han.

Ben Galbraith skriver vidare att det är den här koalitionen som utvidgar sina standarder bortom Nordamerika och Europa ”för att täcka alla länder över hela världen” och att Chrome därmed, med start i juli, också utökar sitt användarskydd.

Läs mer: 
Chrome blockerar alla annonser på sajter där en enda annons är dålig
Google Chrome: 7 smarta tips för den populära webbläsaren