Google har börjat se över hur url:er (uniform resource locators) ser ut och fungerar. Företaget menar att url:erna är barn av en mer oskuldsfull tid i internets historia, att de är enkla att manipulera för illvilliga syften, och att det är alltför svårt för vanliga användare att förstå vad en url visar och därmed kunna se om de verkligen befinner sig på den webbsida de tror att de besöker.

Google-forskaren Emily Stark, som leder Googles forskning kring användarvänlig säkerhet, menade i ett tal på it-säkerhetskonferensen Bay Area Enigma att Google givetvis inte kommer att försöka röra om i internets infrastruktur, men att de vill omarbeta hur webbläsare förmedlar vilken sida vi användare tittar på, så att vi slipper kämpa med allt längre och obegripliga url:er och den flora av bedrägerier som omger dem. Det är, enkelt uttryckt, lite väl lätt att till exempel byta ut google mot g00gle och därmed lura användarna, skriver Wired.

– Vad vi försöker göra är att förändra hur en sajts identitet presenteras för användaren. Det borde vara enkelt för folk att veta vilken sajt de är på, så de inte förvirras att tro att de är på en annan sajt. Det ska inte behövas avancerade kunskaper om hur internet fungerar för att klura ut en sådan sak, säger Emily Stark.


Sveriges största event inom digitala affärer är tillbaka! Webbdagarna Stockholm 19-20 mars, Boka nu!


Hittills har Starks team på Google jobbat med att försöka automatiskt detektera url:er som ser ut att avvika från det förväntade. Grunden i arbetet är ett öppen källkods-verktyg som heter TrickURI som hjälper utvecklare att kontrollera att deras applikationer visar url:er på rätt sätt. Målet är att utvecklare ska kunna se hur url:er ter sig för användare i många olika situationer. Stark och hennes kollegor arbetar även med att utforma varningar för Chrome-användare när en url verkar skum.

Googles arbete undgår dock inte kritik. Även om företaget historiskt tagit många positiva initiativ till att höja säkerheten, som att mer eller mindre tvinga sajtägare att implementera https, är Google starka position på marknaden ett problem, menar Googles kritiker. Det är lätt hänt att Google får en påverkan på marknaden som gynnar deras position, inte minst sedan allt fler webbläsare går över till Googles renderingsmotor Chromium, nu senast Microsoft med sin webbläsare Edge.

Läs också:
Google Chrome stoppar dolda nedladdningar
Mozilla ”djupt oroliga” över att Microsoft dödar Edge