Sökjätten Google med webbläsardominanten Chrome föreslog i slutet av januari att införa ett nytt api för dem som utvecklar tillägg till den populära webbläsaren. Ett nytt api declarativeNetRequest skulle då ersätta nuvarande webRequest. Google har anser sig ha två goda anledningar till förändringen; dels det faktum att dagens api ger utvecklare lite väl många frihetsgrader vad gäller att påverka användarens trafik samt extrahera data om användaren och hens trafik, dels prestanda, skriver Ars Technica.

Dilemmat är att utvecklarnas frihetsgrader, det sätt nuvarande api är designat på, är precis det som gör att utvecklarna kan ta fram de smarta annonsblockerare, och flera andra typer av framgångsrika tillägg, som är så populära idag. Protesterna har givetvis inte låtit vänta på sig och flera oberoende tester visar att prestandaförlusterna med nuvarande api är överdrivna.

Det nya föreslagna api:t skulle, i stora drag, innebära att tillägg inte kan göra samma dataextraherande analyser av trafiken, men inte heller dynamiskt ladda in eller ned till exempel url:er till annonsnätverk och dylikt. Det nya api:t skulle istället bygga på statiska, lokala listor, som till råga på allt skulle vara begränsade till 30 000 poster, vilket de som kan annonsblockering på sina fem fingrar menar är alldeles för lite. Många listor på annons-url:er är bra mycket längre än så.

Google tänker sig nu att backa, men bara lite. De vill fortfarande införa det nya api:t, men dels får listan bli större, dels kommer tillägg dynamiskt kunna ladda in poster i listan. Det återstår att se om de nya förslagen fallet utvecklarna på läppen.

Läs också:
Mozilla följer Google – inför sajt-isolering i Firefox
Hypersnabb hemlig version av Chrome tar sönder webben