It-jätten Google lanserar idag en funktion i Gmail med möjligheten att berika e-post genom att bädda in AMP-kod. Accelerated Mobile Pages presenterades av Google 2015 och är en bantad version av html tillsammans med begränsade versioner av javascript och css. Tanken är att det ska kunna "hända saker” direkt i e-postmeddelandet utan att länka ut från meddelandet som idag.

Med inbäddad AMP-kod kan e-postmeddelanden innehålla berikad interaktivitet, inte bara formaterad text och bilder som i dagens html-formaterade e-postmeddelanden. Med början idag stödjer Gmail e-postmeddelanden med inbäddad amp-kod i webbversionen av Gmail, men stöd för mobilversionen kommer senare. Google är inte ensamma om detta initiativ, utan även Outlook.com, Yahoo Mail och Mail.Ru hakar på under närmaste tiden, skriver Ars Technica.

Inbäddad AMP kommer till exempel innebära att du kan anmäla dig till ett event, fylla i ett formulär, bläddra genom varor i en e-shop eller svara på en kommentar direkt i meddelandet utan att lämna det.

Vissa tjänster har redan börjat testa amp-meddelanden, till exempel booking.com, Despegar, Doodle, Ecwid, Freshworks, Nexxt, OYO Rooms, Pinterest och redBus. Om du redan får meddelanden från någon av dessa är chansen stor att du kommer få ett amp-berikat meddelande från dem kommande veckorna, skriver TechCrunch.

Tanken med amp är att paketera och bädda in begränsade versioner av html, javascript och css. Fördelen är framförallt enkelhet och prestanda. Möjligheterna att köra javascript är begränsade till det som finns i ett bifogat bibliotek från Google, vilket stryper vad koden kan göra till förmån för bra cache- och prestanda-egenskaper.

Den fråga som oundvikligen uppstår är om detta är bra? Möjligheterna med interaktiva e-postmeddelanden är onekligen lockande; det finns många spännande funktioner utvecklare skulle kunna bygga in i meddelanden, och marknadsförare kommer onekligen att älska det, men kan det bli lite väl spännande? Att inte klicka på länkar och bifogade filer från andra än väl kända och pålitliga avsändare är ett mantra för varje säkerhetsmedveten nätanvändare. Nu är alltså tanken att mottagaren ska kunna köra javascript-kod direkt i meddelandet.

AMP har stött på motstånd redan från början. Webbutvecklare har ifrågasatt Googles metod att inte använda konventionella html-taggar utan att speciella taggar definieras genom Googles javascript-bibliotek, plus användandet av specifika, smalt definierade format för att uppnå goda prestanda. Delar av kritiken har bemötts av Google som sett till att basera amp på webbstandarder och genom att de skapat en ny styrningsstruktur via två kommittéer med representanter från teknik- och innehållsbranscherna.

Att blanda in ny, speciell formatering i e-postmeddelanden kan få effekten att bryta den globala kompabiliteten som epost, trots sina begränsningar, ändå har. Epost är en av de få tekniker idag som fungerar oavsett plattform, klienter, servrar, operativsystem och så vidare.

Men det är också Googles strypta javascript-bibliotek som gör det möjligt att skapa interaktiv e-post. Det vore farligt att tillåta html-formaterad epost att få full tillgång till de kapaciteter en webbläsare har att köra javascript, men med Googles begränsade bibliotek ska det alltså vara både möjligt och säkert. AMP-meddelanden kan inte köra godtycklig kod, istället använder de förpaketerade bitar av de beteenden de vill använda.

Läs också:
”Hejdå Google Inbox. Tack för den här tiden, jag saknar dig redan.”
Googles käftsmäll mot Gmail-apparna: Betala eller försvinn!