AT&T:s kunder i USA kommer att kunna använda tjänsten Bitpay som en ny betalningsmetod för att betala sina fakturor. Bitpay gör att kunderna kan betala i bitcoin eller bitcoin cash. Möjligheten kommer gälla alla AT&T:s 150 miljoner kunder i USA.

– Vi söker hela tiden efter nya sätt att förbättra och utveckla våra tjänster, säger Kevin McDorman, vicepresident på AT&T Communications Finance Business Operations till webbtidningen Cryptoslate. ”Vi har kunder som använder kryptovalutor och vi är glada att kunna erbjuda dem att betala sina räkningar på det sätt de föredrar”.

Betalningsmetoden med Bitpay begränsas till just räkningar. Köp av telefoner eller nya abonnemang omfattas inte av integrationen.

Nyheten att AT&T accepterar bitcoin som betalningsmedel är en del i en trend där allt fler även större företag öppnar för bitcoin och andra kryptovalutor. Senast förra veckan gick Flexa Network – ett betalningsnätverk för flera kryptovalutor – ut med att deras app SPEDN utökas med betalningar med de största kryptovalutorna hos flera stora butikskedjor i USA, bland annat Whole Foods, Lowe’s och Nordstrom.

Även Starbucks och flera andra stora företag är ute i samma ärende och vill kunna ta emot betalningar i kryptovalutor. Det stora hindret är dock att taxeringen och realisationsvinster i och med hanteringen av kryptovalutor lägger stor börda på företagens ekonomiavdelningar, speciellt för små betalningar.

Bitcoins resa mot erkännande som allmänt betalningsmedel har dock sina bakslag. I december 2017 drog spelplattformen Steam tillbaka möjligheten att betala med bitcoin på grund av höga transaktionsavgifter och valutakursens relativt höga volatilitet. Även det Amazon-ägda sociala nätverket Twitch skippade bitcoin så sent som i mars i år på grund av ”bristande efterfrågan”.

Men bakslagen hindrar inte att trenden mot bredare acceptans av kryptovalutor som allmänna betalningsmedel är på stigande, enligt Cryptoslate. Trenden drivs till stor del av nya innovationer som sänker transaktionsavgifterna och snabbar på transaktionstiderna, exempelvis Lightning Network, och utvecklingen av nya betaltjänster som Coinbase Commerce, BitPay och Flexa. Just kryptobörsen Coinbase lanserade nyligen ett VISA-anslutet betalkort där betalningen dras i bitcoin direkt från kundens digitala plånbok på Coinbase.

Läs också:
Här placerar Facebook sitt bolag för kryptobetalningar
Microsoft storsatsar på decentraliserade identiteter över bitcoin-nätverket