Under söndagen kom flera rapporter både från USA och Europa om att användare hade problem med att nå en del av Googles tjänster. Problemen ska vara lösta nu men det visar ändå hur avbrott hos de stora molnleverantörerna kan påverka en rad olika tjänster.

Google Cloud är världens tredje mest använda publika molntjänst, efter Amazon Web Services och Microsofts Azure.

Det ska ha varit ett driftavbrott i Googles molninfrastruktur som spökade, vilket inte bara drabbade egna tjänster som Gmail, Youtube och G Suite, utan även appar som Shopify, Snap och Discord.

Avbrottet slog mot alltifrån människors möjligheter att kontrollera temperaturen i sina hem genom smarta hemmet-lösningen Google Nest till shopping via Shopify och kommunikation via Snapchat. Det skriver nyhetssajten Techcrunch.

Senare på söndagskvällen uppgav Google att problemen är lösta. Nu ska Google genomföra en intern utredning om vad det var som hände och se till att systemen åtgärdas och förbättras för att förhindra att något liknande händer i framtiden.

Företaget kommer också att ge en rapport med närmare detaljer om incidenten när utredningen är klar.

Läs mer: Nu kastar Microsoft in Github i molnkampen mot Amazon och Google