För lite drygt en vecka sedan drabbades både Googles tjänster G Suite, Youtube och Gmail, och kunder som Snapchat och Shopify av omfattande tekniska problem, som en följd av ett driftavbrott i Googles molninfrastruktur.

Utvecklingschefen Benjamin Trevnor Sloss har tidigare bett om ursäkt till de drabbade kunderna och erkänt att det tog mycket längre tid än vad företaget trott att åtgärda det här konfigurationsfelet.

Avbrottet innebar bland annat att trafiken på Youtube gick ner med 10 procent och incidenten påverkade också en miljon gmail-användare. De drabbade tjänsterna påverkades i upp till fyra och en halv timme.

Då lovade Google en utredning om vad det var som hände. Nu har det släppts en rapport om de tekniska detaljerna, skriver nyhetssajten ZDNet.

Missa inte Sveriges viktigaste IT-säkerhetsevent, Next Generation Threats

Den korta förklaringen är att en konfigurationsändring avsedd för en liten grupp servrar i en region felaktigt användes på ett större antal servrar i flera närliggande regioner. Det resulterade i att de drabbade regionerna använde mindre än hälften av deras tillgängliga kapacitet.

Även en bugg i automationsprogramvaran spelade in. Google ber i rapporten om ursäkt till kunderna för felet och säger att de vidtagit omedelbara åtgärder för att ”boosta prestandan och tillgängligheten”.

Den tekniska rapporten om missödet finns att läsa här.

Läs mer: Google snuvade Microsoft och Amazon på analysbolag – betalar 25 miljarder