Hur ska man kunna hålla en bra balans mellan användarnas integritet och privatliv och ändå kunna fortsätta låta sajter och publicister tjäna pengar på riktade annonser? Detta har sökjätten Google funderat på och föreslår nu en lösning på problemet som de hoppas ska kunna leda till en ny webbstandard som anammas även av andra leverantörer och utvecklare av webbläsare.
Google, som själva lever gott på insamlande av webbanvändarnas personuppgifter och riktade annonser, kallar sitt initiativ för Privacy Sandbox. Meningen med Privacy Sandbox är att sajterna ska kunna få ut tillräckligt med information om användarna för att kunna rikta relevanta annonser mot dem, samtidigt som sajterna inte ska ges så mycket information att användaren i fråga går att identifiera.
Googles chef för utvecklingen av webbläsaren Chrome, Justin Schuh, skriver i en bloggpost att tekniken med kakor ger sajterna för mycket information om besökarna, och att det blir allt vanligare att användarna väljer att blockera kakor helt och hållet. Problemet med att blockera kakor leder dock till att nya tekniker utvecklas för att komma runt blockeringen.
Så kallad fingerprinting, som skapar unika profiler utifrån användarens hårdvara och andra unika egenskaper, är en teknik som utvecklas allt mer, men som också är svår eller omöjlig för användarna att stoppa. Google vill undvika den utvecklingen, enligt Justin Schuh.
Missa inte Sveriges viktigaste IT-säkerhetsevent, Next Generation Threats
Privacy Sandbox ska så att säga kollektivisera informationen om användarna på så sätt att ingen information om individuella användare skickas till sajterna innan tillräckligt många användare uppfyller samma profil. Den individuella användaren hamnar då i en kategori med en viss profil utifrån vilken annonsörer kan rikta annonser som är tillräckligt anpassade och relevanta.
I kombination med Privacy Sandbox tänker sig Google även något de kallar för Privacy Budget vars syfte är att begränsa antalet api-anrop som en annonsör kan göra för att få fram data om en viss användare. Annonsörer som gör många anrop, och samlar in mycket data, får helt enkelt slut på sin ”budget”.
Enligt Google skulle ett stopp för riktade annonser minska sajternas intäkter med 52 procent, vilket skulle få allvarliga konsekvenser för deras möjlighet att leverera innehåll till besökarna; samma besökare som alltså i allt högre grad ställer sig tveksamma till sajternas datainsamling.
Google skriver inte när och hur de kommer införa Privacy Sandbox för egen del, men de skriver att det kan ta lång tid att nå en gemensam standard tillsammans med andra aktörer.
Läs också:
Facebook belönar ny teknik som skyddar känsliga data
Google Assistant spelar in privata konversationer i smyg