Grundaren och vd:n på det unga teknikbolaget The Fit, Lisa Lindvall, har en bakgrund både från it-branschen och från modeindustrin, där hon drivit ett eget klädmärke.

Det var också utifrån de erfarenheterna som hon tyckte att det borde finnas mobila tekniker för exakta kroppsmått som kunde användas i e-handeln.

– Men när jag drev klädföretaget upptäckte jag att det inte fanns något användbart och kände att det var bättre att utveckla en sådan teknik själv. Sedan fokuserade vi mer och mer på den lösningen och lade sedan ner klädmärket för att helt rikta in oss på den här lösningen.

Nu består The Fit förutom av Lisa Lindvall också av fyra systemutvecklare, som byggt en teknik som gör att användare genom en webbaserad applikation kan ta sina exakta kroppsmått med bara två bilder i smartphone-kameran. Lösningen bygger på egenutvecklade AI-moduler och innebär att användare kan skapa ett digitalt ”kropps-ID” som de sedan kan använda hos alla e-handelsbolag som är anslutna till det här systemet.

Det ska vara gratis för användarna medan e-handlarna betalar en prenumerationsavgift.

Innovation, organisation och ledarskap – vad behöver du göra idag för att vara relevant imorgon? Det får du veta på CIO Governance den 12 september – boka plats här

Systemet är klart att sjösättas inom de närmaste veckorna, men bolaget har redan hunnit uppmärksammas i flera startup-sammanhang och bland annat vunnit pris som Top Tech i Venture Cup.

Den här marknaden är ännu ganska orörd mark, säger Lisa Lindvall.

– Konkurrenterna är få och vi hoppas bli först ut på marknaden med en lösning. Det beror bland annat på att e-handlarna från början var lite skeptiska till de här lösningarna, då de trodde att det skulle innebära att konsumenterna stoppade sina köp om de var transparenta och visade om kläderna inte passade.

– Men den attityden har förändrats, framför allt som en följd av att användarna pushar på.

Ännu en kraft som driver på efterfrågan av de här lösningarna är miljömedvetandet, säger Lisa Lindvall. Det har uppmärksammats allt mer att enorma mängder kläder från e-handeln returneras vilket medför ökade utsläpp och restprodukter.

the fit ai
Lisa Lindvall grundade företaget 2016. Teknikchefen Orlando Goncalves anslöt tidigare i år.

Lisa Lindvall grundade företaget 2016. Nu har de precis flyttat in i nya lokaler på Östermalm i Stockholm. Till en början använde de sig av konsulter för tekniken, men började sedan anställa systemutvecklare. I år anslöt teknikchefen Orlando Goncalves. Han berättar att de tekniska utmaningarna framför allt handlar om att flytta processerna närmare de fysiska enheterna, det vill säga mobiltelefonerna, det som kallas edge computing.

– Det är både spännande och svårt, men det är viktigt för att användarnas data ska vara så nära användarna som möjligt.

Som det är nu sker det mesta av arbetet i AWS moln, med hjälp av maskininlärningsverktyget Sagemaker. Det kortsiktiga målet för The Fit är att stärka upp tekniken ytterligare genom att anställa fler systemvetare, bland annat efter en investeringsrunda nu i somras. Först därefter ska de börja satsa på sälj och marknadsföring.

Att hitta AI- och maskininlärningsutvecklare är dock inte det enklaste i dag.
– Det är svårt för en startup att konkurrera med de stora jättarna om kompetens. Vi kan ju inte erbjuda samma förmåner, säger Lisa Lindvall.

– Men vad vi har sett är att många topputvecklare vill ha passionen och utmaningen man kan få hos en startup. Det är många som inte vill vara en kugge i hjulet utan vill kunna sätta avtryck i tekniken i ett tidigt skede.

Som startup får man jämt leva med risken att någon it- eller detaljhandelsjätte plötsligt släpper en egen lösning inom området. Hur stressade är då The Fit över detta?

– Det är klart att vi känner av den pressen, men vi är bekväma med vår teknik och om det kommer fler leverantörer så visar det att vi är rätt ute. Det finns utrymme för fler.

– Vi tänker oss att börja skala upp redan efter årsskiftet och expandera till fler länder, säger Lisa Lindvall.

Läs mer:
Elva svenska startups plockas upp av Sting
Svensk AI-tjänst ska bekämpa den globala bidöden