Medgrundaren av Unacast Kjartan Slette har speciella affärsrelationer till Sverige. Som grundare också av streamingtjänsten Wimp som senare blev Tidal (vilken ännu senare såldes till artisten Jay Z) fick han se sig slagen av svenska Spotify. När han 2014 startade upp Unacast var en av de första att satsa på bolaget den svenska investeraren Jacob Key.

Och när företaget nu tar sin genombrottsaffär så är det med svenska mobiljätten Telia, som övrigt i fjol också gick in som delägare.

– Sverige ligger 3–5 år före Norge när det gäller startups, säger Kjartan Slette. Efter konkurrensen med Spotify lärde vi oss att man måste ha en mer aggressiv expansion och vara mycket mer offensiv i kapitalanskaffningen. Vi hade inte den erfarenheten då, och när vi var i fyra länder så var Spotify i 15 länder.

– Men det var så vi tänkte nu när vi startade upp det här bolaget, att vi ville ta det vi lärt oss och börja om på nytt.

Det nya blev alltså Unacast. De har utvecklingen i Oslo och huvudkontoret i New York. De har en teknik som fungerar som en global plattform för analys av platsdata och för att ge insikter om hur människor förflyttar sig mellan olika ställen.

Lösningen går under namnet Real World Graph och säljs antingen som en datatjänst, där Unacast samlar in data genom ett nätverk av partners och där deras algoritmer sedan ger förståelse för kontexten och insikter i om det specifika området. Eller också säljs det som en plattformstjänst kallad Turbine, där organisationer använder sina egna data men Unacasts analysplattform.

Kjartan Slette
Kjartan Slette.

Ett exempel på det senare är nämnda affären med Telia som nu startar upp ett nytt affärsområde, Telia Data Insights, runt den här plattformen som ska visa hur grupper av människor rör sig i och runt stadsmiljöer.

– Den här affären är en milstolpe för oss på resan mot att bli ett globalt lokaliseringsföretag, säger Kjartan Slette.

Kjartan Slette säger att deras teknik syftar till att bygga en bro mellan den fysiska världen och den digitala.

En teknik som förstår den fysiska världen

– Världens mest dominerande techbolag i dag bygger på dataförståelse: Facebook, Amazon och Google förstår de digitala områden de är inne på. Nu kommer vi med en teknik som förstår den fysiska världen. Det behövs ett bolag som översätter den fysiska världen till den digitala.

Efter ett par investeringsrundor har bolaget tagit in 30 miljoner dollar och för varje runda har de dubblat antalet anställda. Nästa år räknar de med att vara upp mot 100 anställda.

Kjartan Slette säger att ett e-handelsbolag om de ska starta upp en ny e-handelssajt gör en mängd analyser, om kunder, produkter och erbjudanden, också efter lansering. Men om man ska bygga en järnvägssträcka görs väldigt få analyser om vilken påverkan det har på våra städer före och efter, eftersom det finns få data, trots att det investeras väldigt mycket pengar. Det är där deras teknik ska komma in och göra skillnad.

En stor del av kunderna hittills för Unacast finns inom fastighetsbranschen.

– Där handlar det mycket om att förstå vilka delar av staden som är på väg att bli attraktiva och att kunna läsa av trender om var staden är på väg. Sådant flyttar sig gradvis, men genom att analysera data om rörelsemönster till nya restauranger och museer samt var parker byggs också vidare kan man se hur det flyttar sig.

Deras teknik används också i projekt i USA för att kunna se hur människor förflyttar sig efter naturkatastrofer, om folk flyttar permanent eller kommer tillbaka, vart de flyttar och så vidare.

När det gäller data i dag handlar mycket om integritet och privacy. Kjartan Slette trycker mycket på integritetsfrågan och menar att de som europeiskt företag har detta i blodet.

– Det är till en oerhörd fördel att vara ett europeiskt företag i det här sammanhanget. I Europa har vi haft en diskussion om integritet och privacy under en längre tid och som europeiskt företag har man varit tvungen att sätta integriteten i första rummet. Oseriösa företag har tvingats bort.

– Amerikanska företag har inte den inställningen, och det innebär att de ofta inte heller har tekniken för att behandla data i Europa.

Läs mer: 
Fritt fram för Jay Z att ta över Wimp
Två bilder räcker – svensk app underlättar klädköp på nätet

Fakta

Infrastruktur:
Google cloud platform som moln
Stackdriver för monitorering
Google cloud storage för lagring av filer
Google BigQuery för lagring av data och analys
Google Cloud Dataflow för maskininlärning
Docker och kubernetes för hosting av tjänster
Google cloud/firebase functions för stateless funktioner
Firebase hosting for apps

Analytics:
Tableau för visualisering
Datastudio för visualisering
PostGIS för analys av lokationsdata
Colaboratory för ad hoc-analys

Utveckling:
TypeScript och Javascript för funktions- och webbutveckling
Golang för backend-systemer
Python med Airflow för orkestrering av data pipelines
CircleCI för kontinuerlig bygg
GitHub Actions för kontinuerlig bygg och deploy
Slack för ChatOps

Stödplattformar:
Coda.io för projektledning
Trello för projektledning
Docusign för signering av dokumenter
G Suite för dokument
Salesforce som CRM
Zoom för videkonferenser