Svenska utvecklingsbolaget Tendfor har utvecklat en telefonväxel för företag som gör att organisationer kan hantera sin telefoni i Microsofts nya collaborationplattform Teams.
Vd:n på Tendfor Emil Emling berättar att tanken är denna: Då Teams, som är en del av Office 365-paketet, breder ut sig på företag och myndigheter världen över – vill allt fler också sköta sina telefontjänster i den här plattformen.
Därför har de utvecklat en helt molnbaserad lösning, som med hjälp av Microsofts API:er hanterar routing och samtal för köer, telefonister och contact center-agenter inom Teams-miljön. Det finns en fullfjädrad telefonistapplikation, kundvårdskopplingar och statistikfunktioner.
– Vi började egentligen för flera år sedan att utveckla en storskalig molnplattform för Skype for Business Online, men efter en lång tids utveckling från vår sida stod det klart att Microsoft inte skulle satsa på den plattformen utan gå över till Teams. Då valde vi att fortsätta produktutveckla och istället rikta in oss på en molnlösning för Teams.
Nu finns den här plattformen ute som pilotprojekt hos två stora industrikoncerner, nämligen Perstorp och Haldex.

Lösningen har redan fått uppmärksamhet från Microsoft globalt. När Computer Sweden träffar Emil Emling på kontoret i centrala Stockholm har han precis haft möte med Microsofts globala chef för Teams-utvecklingen.
– Vi är bra på att utveckla riktiga telefonistapplikationer i Norden, och de var väldigt intresserade av våra skandinaviska funktioner. Det var ett bra möte, de är lyhörda och bra på att ge det internationella perspektivet.
Tanken med den här produkten är att den ska rullas ut internationellt, berättar Emil Emling.
– I det korta perspektivet har vi ju den svenska marknaden i fokus, det är framför allt företag från 100 anställda och uppåt som är målgruppen. Men under den närmaste tiden siktar vi även på en stor satsning på internationell utrullning.
Emling säger vidare att många företag bara går och väntar på att få byta ut sina gamla telefonväxlar och att Teams är en bra plattform att sköta telefonin i.
– Dock har det till exempel saknats en riktig telefonistapplikation, det är ganska komplicerat att utveckla, fortsätter han och exemplifierar med en funktion för att skifta mellan röstsamtal och chattfunktion.
"Sverige är ett Microsoftland"
– I Sverige kommer Teams bli den dominerande collaborationplattformen framöver, Sverige är ett Microsoftland, och jag tror ju att en betydande del av företagstelefonin sker i Teams framöver.
Fortfarande är alltså den här plattformen i pilotstadiet. Det som håller den skarpa lanseringen tillbaka är att Microsofts API:er fortfarande är i ett förhandsvisningsläge, men Emil Emling räknar med att den skarpa versionen kommer inom en snar framtid.
Därefter är det fritt fram att ge sig ut på marknaden och redan nu tar företaget emot kunder som vill testa plattformen. Kunderna behöver då, förutom Tendfor, även operatörs-anslutning av sin telefoni mot Teams. Här samarbetar Tendfor med Telenor.
Idag utvecklas och marknadsförs Tendfor av Relevo som är ett bolag med 17 anställda, men det är det nya bolaget Tendfor som äger produktplattformen. Vid sidan av arbetet med Tendfor bedriver Relevo verksamhet inom spetskonsulting med fokus på Microsoft-infrastruktur. Redan under nästa år är planen att all telekomverksamhet kommer bedrivas helt inom Tendfor.
Parallellt med detta arbetar de för att bygga upp ett partnernätverk.
– Målet för Norden är att bygga partnersamarbeten med operatörer, där de går in och erbjuder helhetslösningar för Teams. Det är vi säkra på att vi kommer få se framöver.
Läs mer:
Förlorade slaget mot Spotify – nu laddar Tidalgrundaren om med platsdata
Två bilder räcker – svensk app underlättar klädköp på nätet
Infrastruktur:
Azure cloud services som moln
Azure Storage för fillagring
Azure SQL för affärsdata
Azure Service Fabric för hosting av tjänster
Azure Service Bus för meddelandehantering/publish subscribe
Utveckling:
.Net Core
Azure Devops för bygg, källkod, canban, deploy och kravhantering
Visual Studio 2019
Resharper