Säkerhetsföretaget Confiant har presenterat en ny rapport där man har granskat 120 miljarder annonser på internet mellan 1 januari och 20 september 2019.

Den goda nyheten är att andelen skadliga annonser har minskat från 0,25 till 0,15 procent jämfört med samma period förra året. Den dåliga nyheten är att det fortfarande vimlar av annonser som stjäl information eller sprider skadeprogram, skriver Bleeping Computer.

Enligt rapporten finns det 75 leverantörer som sprider skadliga annonser, varav de tre största står för mer än 60 procent av spridningen. Dessa kallas för SSP-H, SSP-I och SSP-D, där SSP är en förkortning för Supply Side Platforms.

De flesta skadliga annonser kommer i sin tur från fyra grupper som kallas för Scamclub, eGobbler, RunPMK och Zirconium. Dessa använder sig bland annat av falska annonser där det står att du har vunnit något fint pris och det enda du behöver göra för att få priset är att mata in dina uppgifter, en bluff som många tyvärr går på.

Risken för att drabbas av skadliga annonser är störst på lördagar, söndagar och helgdagar, då är nämligen många av de som ska kontrollera annonserna lediga.

Läs också:
Allt fler exploit kits blir fillösa – attackerar företag
Microsoft varnar för Nodersok – förvandlar din dator till en proxy-zombie