Den vanligaste intäktskällan på internet är annonser, men i många fall är de så irriterande att folk väljer att installera en annonsblockerare i sin webbläsare. Då gäller det för annonsörerna att hitta ett sätt att komma runt blockeringen, vilket bland annat görs med hjälp av underdomäner och ett alias som kallas för Canonical Name (Cname).

Den senaste versionen av annonsblockeraren Ublock Origin för Firefox klarar emellertid av att lista ut vilken domän som står bakom ett visst Cname, vilket innebär att både annonser och spårningsförsök stoppas. För att få lösningen att fungera i Chromium-baserade webbläsare krävs dock att webbläsarhistorik skickas till en extern server, vilket Ublock Origin-utvecklaren Raymond Hill anser vara för integritetskränkande.

Även Adguard har infört en liknande lösning i den senaste versionen, rapporterar säkerhetsföretaget Sophos via sin blogg Naked Security.

Läs också:
Google tog bort 2,3 miljarder annonser förra året – och det är en minskning
Google backar om annonsblockering – modifierar sitt nya api