Göteborgsföretaget Annotell grundades så sent som förra året, men de har redan hunnit få samarbetspartners som Zenuity, alltså Volvo Personvagnars och Veoneers samägda bolag som utvecklar mjukvara för självkörande bilar. Vad Annotells mjukvara gör är att de hjälper till att ta fram och hantera den data som används för att träna de självkörande bilarna att till exempel känna igen en körbar väg, en fotgängare eller en cyklist.

Vd:n Oscar Petersson säger att de ”lär datorer genom att ge dem exempel på hur de ska tolka omvärlden, lite på samma sätt som småbarn har bildböcker”.

En av utmaningarna med det är att vi människor tolkar omvärlden olika, och för att en dator ska förstå något måste vi först vara överens om hur exemplen ska se ut.

– Det är där vi kommer in i processen. Hela värdekedjan att utveckla självkörande bilar är lång, men det vi bland annat gör är att hjälpa fordonstillverkarna att definiera vad det är de vill lära sina algoritmer, producera stora mängder av exempel och sedan utvärdera algoritmernas prestanda.

Oscar Petersson fortsätter:

– Tänk dig att du vill utveckla en algoritm som med hjälp av en kamera ska detektera om snön som täcker en del av vägen är körbar eller ej. Hur skulle du beskriva vad som är körbar snö, till exempel skillnaden mellan isig hård icke körbar snö och mjuk körbar nysnö? Kommer dina kollegor ha samma uppfattning?

Svårt att framställa stora mängder exempel

– Om vi inte är överens om hur vi vill att algoritmerna ska tolka omvärlden så blir det först väldigt svårt att framställa de stora mängder exempel som krävs och sedan att utvärdera om algoritmen uppfyller prestandakraven.

Det här är ett område där utvecklingen går fort – och det har det gjort också för Annotell sedan de startade upp förra året. De har alltså hunnit med att få ett viktigt samarbetsavtal med Zenuity, men Oscar Petersson säger att de har flera andra utvecklingsbolag, både i Sverige och utomlands, som kunder. Under företagets första levnadsår rapporterade det om en omsättning på 4,7 miljoner kronor.

– Det här kan ju bli hur stort som helst, säger han. Det är bara att titta på utvecklingen inom självkörande bilar. Vi är bara i början på utvecklingen och det finns mycket kvar att göra innan vi har fordon som klarar av att köra själva på ett säkert sätt i alla olika typer av trafikmiljöer.

– Det är en kontinuerlig utveckling där man hela tiden måste ta nya steg. Det är väldigt komplext att få systemen att agera så som en människa gör. Det driver på marknaden för oss.

Det finns fler unga svenska teknikbolag som är inne på det här området. Vi har tidigare uppmärksammat Mapillary.

Att fler och fler bilar får självkörande funktioner i en snabb takt är ett faktum. Enligt en ny rapport från analysföretaget Gartner väntas mer än 740 000 självkörande fordon vara klara för den globala marknaden 2023, vilket är en uppgång från 2018 års 137 129 fordon. De här kommer att vara självkörande i meningen att de har hårdvara som stödjer autonom körning utan mänsklig tillsyn.

Det ska dock påpekas att det inte rör sig om prognosticerad försäljning, utan just om bilar som är utrustad med hårdvara för att kunna köra själva.

Förlitar sig fortfarande på en mänsklig förare

– Det finns inga avancerade autonoma fordon utanför forsknings- och utvecklingsstadiet som verkar på världens gator nu, säger Jonathan Davenport, analytiker på Gartner. Det finns fordon med begränsade autonoma funktioner, men de förlitar sig fortfarande på översyn av en mänsklig förare.

– Dock så har många av de här fordonen hårdvara, däribland kamera, radar och i en del fall lidar-sensorer, som kan stödja full självkörning. Med trådlösa mjukvaruuppdateringar så kan de här fordonen börja fungera med högre nivåer av självkörning, och det är därför vi kallar dem autonoma-redo.

Gartner konstaterar att den verkliga tillväxten inom det här segmentet inte kommer förrän det finns standardiserad lagstiftning runt användningen av autonoma bilar – men att det kan ta ett par år innan det sker.

– Massiva investeringar görs i utvecklingen av system för autonoma fordonssystem, och fler än 50 företag tävla om att utveckla ett system som kan betecknas som tillräckligt säkert för att det ska kunna användas kommersiellt. Men vi tror att det kommer att dröja till 2025 innan de här systemen kan visa upp funktioner som fungerar bättre än en mänsklig förare.

Läs mer:
Malmöbolaget skapar smartare mötesrum – tar global genombrottsaffär
Förlorade slaget mot Spotify – nu laddar Tidalgrundaren om med platsdata

Fakta

Infrastruktur: Google Cloud, AWS, Kubernetes.

Utveckling: Scala, Python, React.

Analytics: InfluxDB, SQL, Elasticsearch.

Stödplattformar: Circle CI, GitHub, Code Climate.