Fredrik snackar med Henrik Enström på Future skill om det community kring kod man just släppt. Man kan inte bara lära sig programmera genom att lösa problem och få poäng och utmärkelser, man kan också skapa egna problem att utmana andra med. Henrik berättar både hur det funkar att lösa problem, att skriva problem, och hur man rent tekniskt gjort så att användare kan lösa problem i ett stort antal språk, direkt i webbläsaren.

Extrainsatt specialmeddelande: En fjärde spelsylt – ett gamejam för upptagna människor – startar 18 maj och pågår fram till 31 maj. All information finns på https://itch.io/jam/spelsylt4, men som vanligt handlar det om att bygga ett mysigt litet spel på den tid man har över istället för att försöka hitta ett ledigt dygn eller liknande att hacka som en tok. Temat "ensamhet/isolering" ska på något sätt finnas i spelet, och du kan använda vilken teknik som helst så länge det färdiga spelet går att köra i en webbläsare utan plugins. Tack Johan Romin som dragit igång det hela denna gång!

Har du kommentarer, frågor eller tips? Vi är @kodsnack, @tobiashieta, @iskrig, och @bjoreman på Twitter, har en sida på Facebook och epostas på info@kodsnack.se om du vill skriva längre. Vi läser allt som skickas.

Gillar du Kodsnack får du hemskt gärna prenumerera och recensera oss i iTunes!

Lyssna på fler avnitt av Kodsnack