Amazon låter meddela att Kendra, den nya söktjänsten för företag och organisationer som baseras på maskininlärning, nu finns tillgänglig för användare av Amazon Web Services, AWS.

Syftet med Kendra är att tillhandahålla ett effektivt sökverktyg för interna dokument, detta oavsett om de befinner sig på en dator, Sharepoint eller Dropbox.

Den stora fördelen med Kendra är att det ska gå att ställa naturliga frågor och få naturliga svar. Om man till exempel frågar var it-supporten finns ska man få ett svar i stil med ”På tredje våningen”, rapporterar Zdnet.

För att sätta frågorna i rätt sammanhang har Amazon använt sig av maskininlärning och lärt sig jargong från en lång rad olika yrken, däribland sådana som har med teknik, hälsa, mat, ekonomi, energi, media, bilar, resor och sjukvård att göra.

Redan nu används Amazon Kendra på flera företag och organisationer, däribland 3M, PwC och Allen Institute.

Läs även: Amazon ökar tempot i molnet – ny söktjänst bland nyheterna