Sedan i onsdags har Garmin haft stora störningar på sina onlinetjänster där användarnas aktivititet synkas med molnet och även företagets navigationstjänst, rapporterar Techcrunch.

I en text på företagets hemsida framgår att de heller inte går att nå dem vare sig via mejl, chatt eller telefon.

Enligt uppgifter till Techcrunch handlar det om en ransomwareattack och det ska röra sig om viruset Wastedlocker som upptäcktes i maj och som spårats till en hackargrupp som kallas Evil Corp och som har sin hemvist i Ryssland.

Viruset verkar inte kunna stjäla data utan krypterar bara filerna vilket innebär att företag som har backup kan klara sig bättre. Företag utan backup ska dock ha tvingats betala lösesummor på upp till 10 miljoner dollar

I lördags meddelade Garmin att man inte har några indikationer på att användarnas data påverkats eller att hackarna kommit över personlig information eller betalningsuppgifter.

Läs också: Google börjar med verifierade avsändare
Ryska hackare anklagas för att försöka stjäla COVID-19-vaccindata