Försäljningen av hemmaroutrar har ökat under coronapandemin, men så har även kraven på utrustningen så att den ska stödja vissa protokoll och säkerhetsfunktioner. Försäljningsökningen tyder på att många uppgraderat sina routrar för att möta nya krav på säkerhet och prestanda.

Men det visar sig också, enligt en undersökning och rapport från J.D. Power, att när kraven ökar från ”bra om det funkar” till ”måste fungera” så blir allt färre nöjda med produkterna. Enligt undersökningen är det användarvänligheten som tryter. Användarna upplever det krångligt att konfigurera och/eller felsöka produkterna, skriver ZDNet.

J.D. Power har frågat användarna om hur de upplever sina routrar i tio olika kategorier: radiotäckning, pålitlighet, bandbredd, möjligheten att återställa en förlorad access, säkerhetsfunktioner, pris, användarvänlig installation, mängden funktioner och finesser och kundservice. Enligt undersökningen sjunker kundnöjdheten över samtliga punkter.

Undersökningen listar de större leverantörerna. Av dessa ligger TP LInk i topp, följt av D-Link och Netgear, som alla ligger över medel. Sedan kommer i fallande ordning Linksys, Asus, Motorola och Arris.

Läs också:
Test: 6 snabba routrar – alla med Wifi 6-standard
Utvecklarna på Google presterar inte lika bra i hemmakontoret