Apples Ipodar, som nu har funnits på marknaden i fem år, dominerar klart marknaden för MP3-spelar, med en marknadsandel på runt 70 procent. Sedan Apple lanserade sin första Ipod har företaget sålt över 70 miljoner spelare, men företaget riskerar att tappa mark när Microsoft ger sig in på MP3-spelarmarknaden.

Enligt en rapport från ABI Research svarade 58 procent av de tillfrågade Ipod-ägare som funderar på att byta ut sina MP3-spelare att det är ”troligt” eller ”mycket troligt” att de gör det mot Microsofts Zune. Ägare av MP3-spelare av andra fabrikat svarade ungefär likadant.

Av det drar ABI Research-analytikern slutsatsen att Ipod-ägarna inte alls är lika märkestrogna som Mac-ägarna. Han konstaterar även att Apple måste lansera några riktigt heta produkter under nästa år om företaget vill hålla konkurrenterna på avstånd.

Samtidigt säger han att framgångarna för Microsofts Zune inte på något sätt är garanterade. För att bli framgångsrikt måste Microsoft imponera köparna med finesser som visar hur unik deras produkt är och den fildelningsfunktion som Zune-spelarna har räcker inte långt här.

Seden måsta man ju också väga in att Apple faktiskt låst en del av Ipod-kunderna till sig, i och med att de Itunes-låtar de köpt inte kan spelas på MP3-spelare från andra leverantörer.